Events

15-05-2016: SuperCar Sunday deel IV

 

28-06-2015: Italia a Zandvoort

Daar was ie weer hoor! Ondanks dat ik tijdens de 2014 editie op de één of andere manier een beetje teleurgesteld was, keek ik er wel naar uit; Italia a Zandvoort 2015, “nieuwe ronde, nieuwe kansen!” Op mijn inmiddels vaste stek in de duinen zat ik er samen met een rugzak vol broodjes, drinken en genoeg peuken om de pauzes door te komen helemaal klaar voor. Het weer zat lekker mee en ik was één brok positiviteit, kom maar op met die dikke bakken!

Op de eerste serie foto’s zien we een aantal prachtige exemplaren uit Maranello in de ons allen bekende kenmerkende Ferrari-kleur; grijs! Ik heb het al eerder uitgesproken en het is hier wederom goed te zien, sommige modellen komen zo gewoon veel beter uit en stralen in deze kleurvariaties gewoon zoveel meer klasse uit. Jaja… het is persoonlijk en een kwestie van smaak, maar kijk nou eens naar die F430 in combinatie met de gouden velgen, om maar niet te spreken over de grijze GTO! Wat een plaatje! Meneer Bierman scoort bij mij met zijn aubergine kleurige GTO ook altijd erg hoog en gezien hij ook deze keer lekker op de plaat stond heeft ie ook dit jaar weer een plekje verdiend!

 

In de volgende reeks laat ik als eerste even zien waarom mijn liefde voor de 360 zo groot is en waarom de website dan ook deze naam draagt. Als eerste zien we een aangepaste Challenge Stradale met een neusje als op een GTC en je zou bij het zien van deze wagen haast willen dat Ferrari de wagen standaard zo had uitgevoerd. Kanonnen wat staat dat vet zeg! Dat brengt ons gelijk bij de overtreffende trap op nummer twee; een héle dikke GTC. Het is jammer dat er geen geluid bij zo’n foto zit, want neem van mij aan dat deze in het centrum van Zandvoort en tot ver achteraan de boulevard te horen was! De race uitvoering van de 430 was niet aanwezig tijdens het evenement, maar met een aantal Challenge uitvoeringen van de 458 werd ik natuurlijk ook lekker verwend. Ook in dit kopje zien we weer een bekende in de persoon van Roy Schulten die met zijn 458XX weer even langs kwam blazen en gezien deze wagen zó fotogeniek is en ik hem iedere keer weer beter op de plaat krijg, staat ook hij er gewoon weer tussen!

 

Tijdens de 2014 editie was ik ondanks dat ik meer een “Ferrari-mannetje” ben zwaar teleurgesteld dat de Lamborghini Club Nederland niet aanwezig was. Italia a Zandvoort en geen Lambo op de baan… Tsss… Nou, ze hebben het zeker gelezen, want noem een model en hij was er hoor! Wat te denken van een prachtige 350 GT en ook zo’n LM002 in het rood kom je zeker niet iedere dag tegen. De grote jongens lieten hun gezicht ook zien op de baan, dus reden er in slagorde een Diablo SV, een Murciélago en een dikke Aventador Roadster hun rondjes aan mijn lens voorbij. Mmm… genieten geblazen! En waar ik de Ferrari’s liever zie in een wat meer bescheiden kleur, zo zie ik de Lambo’s toch het liefst in de lekkere felle zuurstok kleurtjes.

De Gallardo was goed vertegenwoordigd en had ik het zojuist niet over flitsende kleuren? Lichtblauw, knalgroen, geel en een Superleggera doet het alleen al door zijn naam goed en mag daarom wel wat minder opvallend in het wit. Komend jaar hoop ik de Spyder uitvoering van de Huracán vast te kunnen leggen, maar tot die tijd doen we het nog even met de gesloten versie en die springt er in het oranje met zwarte velgen en bijpassende oranje remklauwen ook lekker uit hoor. “I wanna see the Rainbow high in the sky…” Het nummer komt spontaan bij me naar boven!

 

In het laatste blokje van dit artikel zien we onze Nederlandse helden uit de Formule-1 die ook dit jaar acte de presence kwamen geven met een lekkere en oorverdovende demo. Je zou er bijna aan gewend raken, maar ze waren er weer hoor; Jan Lammers, Jos Verstappen en “all the way from the states” Arie Luyendyk! Maar er was natuurlijk maar één échte publiekstrekker dit jaar en ik denk dat hij mede verantwoordelijk was voor het grote aantal bezoekers; de topper waar we trots op mogen zijn… Max Verstappen! Jonge jonge wat kan die gast rijden zeg! Super gaaf om hem dit jaar in de Torro Rosso rond te zien rijden op Zandvoort en wie weet ooit nog eens… Forza Ferrari!  Tot het volgende evenement, Tyler360.

 

07-06-2015: Viva Italia Assen vs SuperCar Sunday deel III

En gelijk deel drie van Supercar Sunday er maar achteraan! Owkeej, wederom de combinatie met Viva Italia, maar daar lag niet écht de boventoon tijdens deze dag als je het mij vraagt. Natuurlijk ben ik met alles wat ik de afgelopen jaren op de diverse circuits heb gezien gigantisch verwend en waren de Fiat’s, Lancia’s en Alfa’s echt wel aanwezig, maar wanneer je twee paden verderop bijna voor je sokken wordt gereden door de ene na de andere SuperCar… Tsja, vervelend hoor.

Specs en andere statistieken zal ik jullie deze keer besparen, want de meeste wagens tijdens dit evenement zijn hier al eerder voorbij gekomen, althans… Het zien van een Porsche 918 Spyder, een stukje kunst op een 991 GT3 of het zien van een Cayman S in iedere kleur van de regenboog gaat natúúrlijk niet vervelen, maar hoe leuk is het om weer eens iets unieks te zien op Assen; een SLR McLaren Stirling Moss! Über zeldzaam met een productieaantal van 75 stuks en hier ook nog eens uitgevoerd met een prachtige bestickering van de wagen waar deze op is gebaseerd en met de man waarnaar hij is vernoemd; Sir Stirling Moss. Moss won in 1955 de Mille Miglia en ondanks dat hij deze won in een Mercedes en niet in een Ferrari is hij ook voor mij een legende en verdiend een coureur als Stirling Moss gewoon een eerbetoon als dit! Deze S.M.-edition van de SLR is werkelijk een beest van een wagen met z’n 650 pk en top van 350 (!!!) km per uur, om het nog maar niet te hebben over zijn beestachtige prijs. De basisprijs lag op zo’n zevenenhalve ton, maar inmiddels kan dat wel oplopen tot over de twee miljoen!

 

De laatste vijf in deze reeks zijn van het niveau; “Die horen op een poster op een jongenskamer!” De Ferrari Enzo, de LaFerrari en een Ferrari die even iets meer uitgelicht gaat worden, de SA Aperta. Met 80 geproduceerde auto’s is dit een Ferrari die je niet vaak tegen zal komen en als je er dan toch de knaken voor hebt… Dit is naar mijn mening nog eens een Ferrari met klasse. Donkerblauw of donkergroen zou iets minder schreeuwerig zijn misschien, maar wat een kar is dit joh! De letters SA staan voor de namen Sergio & Andrea Pininfarina en Aperta betekent Open en met 670 pk en een top van 325km per uur is dit gelijk de snelste Open Ferrari ooit!

Koenigsegg’s… ook leuk! Op de één na laatste foto zien we een CC8S en met zes stuks, waarvan dit één van de vier links-gestuurde wagens is is ook dit wel een zeldzaamheid te noemen. Niet dat er van de “gemiddelde Koenigsegg”  zoveel gemaakt worden ofzo… Sterker nog, van de CCX Edition op de laatste plaat zijn er maar twee! Full carbon en 901 pk achterin is bijna vragen om moeilijkheden, maarruhh… écht vet!

 

10-08-2014: SuperCar Sunday deel II

8 Juni vond voor het eerst het evenement “SuperCar Sunday” plaats op het circuit van Assen. Gezien het enorme succes en het enthousiasme van zowel de deelnemers als van het publiek, besloot de organisatie het tweede deel niet lang op zich te laten wachten. Kortom, 10 augustus werd voor mij wederom een feestje en bijna een thuiswedstrijd op het prachtige circuit in de duinen, Circuitpark Zandvoort. Net als voor de eerste editie vlogen de aankondigingen m.b.t. de deelnemers je op Facebook dagelijks om de oren en achteraf gezien kwamen de verwachtingen meer dan uit. Als die-hard-tifosi is de voorpret om weer eens een F50 op de plaat te kunnen zetten al enorm, maar wat dacht je van maar liefst vier Koenigsegg’s op rij! Uiteraard was ook Porsche weer goed vertegenwoordigd en hoe gaaf is het om van de tijdloze (concurrent van de F40) Porsche 959 tot aan de hypercar van nu; de 918 Spyder op één dag voor je lens te hebben. Noem het en het was er! Van prachtige Italiaanse schoonheden tot aan de Duitse autobahn-scheurijzers, het was er allemaal. Helaas waren sommige van de aanwezigen door de enorme drukte op het binnenterrein niet goed op de plaat te zetten, zoals daar waren; de Maserati MC12 en de Pagani Zonda…. Máár, met een selectie als hieronder hoor je mij niet klagen. Voor we plaatjes gaan kijken, nog wel even mijn welgemeende excuses voor het feit dat ik “een beetje achter loop” met het plaatsen van nieuwe berichten en foto’s op de site, maar hierbij mijn woord dat dat komende tijd zeker goed gemaakt gaat worden! Geniet van de plaatjes, tot binnenkort en waarom ook niet….. Forza Ferrari!!!

 

#01: Ferrari 360 Challenge Stradale / V8 / 425 pk / 0-100 4,1 sec. / topsnelheid 300 km per uur

#02: Ferrari 599 GTB Fiorano HGTE / V12 / 620 pk / 0-100 3,7 sec. / topsnelheid 330 km per uur

#03: Ferrari F50 / V12 / 520 pk / 0-100 3,9 sec. / topsnelheid 325 km per uur

#04: Ferrari 458 Italia / V8 / 570 pk / 0-100 3,4 sec. / topsnelheid 325 km per uur

#05: Ferrari 458 Speciale / V8 / 605 pk / 0-100 3,0 sec. / topsnelheid 326 km per uur

 

#06: Alfa Romeo 8C Competizione / V8 / 450 pk / 0-100 4,5 sec. / topsnelheid 295 km per uur

#07: Koenigsegg CCX-R / V8 / 1018 pk / 0-100 3,2 sec. / topsnelheid 400 km per uur

#08: Lamborghini Aventador LP700-4 / V12 / 700 pk / 0-100 3,0 sec. / topsnelheid 350 km per uur

#09: Lamborghini Gallardo Superleggera / V10 / 530 pk / 0-100 3,8 sec. / topsnelheid 315 km per uur

#10: Mercedes Benz CLK DTM AMG / V8 Supercharged / 582 pk / 0-100 3,9 sec. / topsnelheid 320 km per uur

#11: Koenigsegg CCX-R / V8 / 1018 pk / 0-100 3,2 sec. / topsnelheid 400 km per uur

#12: Koenigsegg Agera / V8 / 910 pk / 0-100 2,8 sec. / topsnelheid 400 km per uur

#13: Koenigsegg Agera R / V8 / 1115 pk / 0-100 2,8 sec. / topsnelheid 400 km per uur

#14: Lamborghini Gallardo Spyder / V10 / 520 pk / 0-100 4,0 sec. / topsnelheid 315 km per uur

#15: Mercedes Benz G63 AMG 6×6 / V8 Twin-Turbo / 536 pk / 0-100 7.0 sec. / topsnelheid 161 km per uur

 

#16: Porsche 959 / 6 cilinder Boxer Twin Turbo / 450 pk / 0-100 3,7 sec. / topsnelheid 321 km per uur

#17: Porsche 997 GT2-RS / 6 cilinder Boxer Twin Turbo / 620 pk / 0-100 3,3 sec. / topsnelheid 330 km per uur

#18: Porsche Carrera GT / V10 / 615 pk / 0-100 3,9 sec. / topsnelheid 330 km per uur

#19: Porsche 991 Turbo S cabriolet / 6 cilinder Boxer Twin Turbo / 560 pk / 0-100 3,2 sec. / topsnelheid 318 km per uur

#20: Porsche 918 Spyder / V8 + electro / 895 pk / 0-100 2,6 sec. / topsnelheid 345 km per uur

 

04-08-2014: Trackday Motorsportlifestyle CPZ

Even iets anders dan jullie van mij gewend zijn nu; motorfietsen! In eerste instantie was ik naar het circuit gegaan om foto’s te gaan maken van de deelnemers aan Maarten Memorial, maar daar zat ik dan… drie uur te vroeg op mijn vaste stek in de duinen… Nou had het zomaar zo kunnen zijn dat er op zo’n doordeweekse dag geen hond over de baan zou rijden, maar gelukkig was er een zogeheten “trackday” voor motorfietsen gaande, dus ik hoefde me niet te vervelen. Sterker nog, motorfietsen zijn t.o.v. auto’s een stuk kleiner, ze zijn op de korte stukjes vaak sneller en gezien de stickers die erop zitten een ideaal object om de panning-shots te oefenen. Voor de komende evenementen heb ik momenteel een Canon 70-200 L-lens (zonder stabilisatie) te leen en nu weet ik het zeker hoor, die wil ik ook! Nou ben ik inmiddels aardig ervaren en gezien dit resultaat durf ik het wel hardop te zeggen; als je motoren met deze snelheid goed kunt platen, dan zijn auto’s een makkie! Op mijn Facebook pagina zag ik al dat men dit ook een mooi onderwerp voor fotografie vindt, dus ik zou zeggen geniet van de foto’s en ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

 

29-06-2014: Italia a Zandvoort 2014

Ik zal proberen het nu volgende verslag positief te houden, maar ik kan eigenlijk niet anders beginnen dan met de uitspraak; Vroegâh was alles betâh! Ok, twee weken hiervoor zijn we natuurlijk super verwend in Assen met een werkelijk overweldigende opkomst, maar wat valt dit ooit zo gave evenement op het circuit van Zandvoort de laatste jaren tegen zeg… Een aantal jaren terug sprak ik op het binnenterrein een Ferrari-eigenaar die vertelde wat hij moest betalen om daar überhaupt te mogen staan met zijn wagen en tussen de middag een matige lunch te mogen ontvangen en daar zakte mijn broek gewoon van af. Blijkbaar is de organisatie even vergeten dat er zonder dit soort mensen helemaal geen evenement meer mogelijk is en het definitief afgelopen zal zijn met Italia a Zandvoort. En dan nog maar een puntje; een Italia a Zandvoort zónder de Lamborghini-Club-Nederland… yeah right! Ging ik begin jaren negentig op vrijdagavond al even om een hoekje gluren om te kijken hoe de boel werd opgebouwd om vervolgens het hele weekend op het circuit te vertoeven, zo koop ik nu niet eens meer een kaartje en vind ik het dood- en doodzonde…

Ok, plaatjes kijken nu en uiteraard een beetje toelichting bij de foto’s, want natúúrlijk was er nog steeds genoeg te zien langs de baan. Om te beginnen een serie van vijf heerlijke Alfa’s. Vorig jaar kwam ik in Modena mijn eerste 4C al tegen en ze zijn in Italië een aantal maanden geleden flink begonnen met de productie en uitlevering van deze naar mijn mening erg gave wagen. De 4C is gebaseerd op de Alfa Romeo 33 Stradale uit de jaren zestig en is voorzien van een 4 cilinder motor met een vermogen van zo’n 241 pk. Hij klinkt weliswaar niet zo rauw en rochelt wat minder dan zijn grotere broer (8C), maar wat een wagen zeg. Met een gewicht net onder de 1000 kg haalt ie een topsnelheid van 258 km per uur, maar is dat voor een wagen met z’n uiterlijk het belangrijkste? Nee toch? Lekker toeren en gezien worden zou ik zeggen en wil je nog meer aandacht, ga dan voor de wagen op de vijfde foto, want met een 8C Spider in dit “baby-blauw” zul je dat zeker krijgen. Eigenlijk krijg je met de 8C Spider van alles meer; meer power, meer herrie, maar ook een grotere aanslag op je bankrekening, want voor een tweedehandsje moet je nog steeds rekenen op een tonnetje of twee!

 

Verder nu met een serie van mijn favoriete merk, te beginnen met de jongste telg in de familie; de Ferrari California T. Net als de Alfa Romeo 4C kwam ik ook deze al eerder tegen in Italië, maar als testwagen leek hij toen meer op de eerste versie dan op de wagen zoals we hem hier zien. Om de uiterlijke verschillen te kunnen bekijken heb ik de lichtblauwe California (1e versie) er even bijgeplaatst en dan zien we dat er wel het een en ander is veranderd. Zo is de voorkant net even wat minder “happy”, de luchthapper op de motorkap is verdwenen en vervangen voor twee gaten om warme lucht vanuit de motor af te voeren, de roostertjes aan de zijkant achter de voorwielen zijn wat strakker en zitten de uitlaten niet meer boven elkaar, maar net als bij andere modellen gewoon naast elkaar. Al met al is de nieuwe California T er dik op vooruit gegaan en is het nu toch een wat stoerdere en minder vrouwelijke Ferrari dan hiervoor.

Op foto negen en tien een absolute topper in een kleur die mij zoveel meer aanspreekt dan in het eeuwige rood, de F12berlinetta in prachtig donkerblauw. Voor deze schoonheid heb ik echt een zwak gekregen en dan heb ik het buiten zijn looks nog niet eens over de techniek van deze wagen, want ook dat is van de bovenste plank hoor! De remklauwen hadden hier van mij geel gemogen, maar verder is de F12berlinetta een waardige opvolger voor de 599GTB Fiorano toch? Althans… dan zullen we de wagen op foto 13 even moeten vergeten, want kanonnen!!! Dé 599 van Nederland en wát een kar is dit zeg! De carbon schildjes op de zijkant, de dopjes op de donkere velgen en dan die combinatie van glanzende grijze lak met het matte op het dak en voor de striping… Ik schrijf erover als een malle, maar hier word je toch stil van…

Als laatste in dit blok mogen voor de vaste bezoekers aan dit soort evenementen twee wel bekende wagens natuurlijk niet ontbreken; de Ferrari 365 GTB-4 Competizione Conversion en de Ferrari 599GTO van Guus Bierman. Op vrijwel iedere track-day in Nederland, België en Duitsland is deze eigenaar wel te vinden met één of meerdere Ferrari’s en met wagens als deze moet hij het ook wel van dit soort dagen hebben, want beide staan niet op kenteken en mogen dan ook niet over straat. Of het waar is is mij nooit bevestigd, maar er gaat een verhaal dat meneer kleurenblind is en dat hij bij het kiezen van de kleurstelling voor zijn GTO totaal geen idee had of dat nou wel de juiste keuze was, maar ik zeg; hij is prima zo!

 

De volgende serie is er dan toch eentje met wat rode wagens. Zelf zou ik (mocht het ooit nog eens zover komen…) nooit een rode Ferrari aanschaffen, maar voor sommige modellen is het misschien juist dé kleur. Om te beginnen met de eerste; een 308 GTS Quattrovalvole uit 1984. Iedere iets oudere bezoeker denkt bij het zien van deze wagen direct aan Magnum P.I. (Tom Selleck) uit de gelijknamige serie uit de jaren 80 met zijn fraaie snor en zijn Hawaï-blousjes. De styling van de acteur in de serie zou nu echt niet meer kunnen, want hoe fout wil je erbij lopen, maar de styling van deze wagen… tijdloos! Voor het mooie hadden de bumpers zwart mogen zijn, maar verder valt hier echt niets op aan te merken. Bij de tweede foto kunnen we niets anders zeggen dan; “Wie had hem niet boven zijn bed hangen?” Het icoon uit Maranello, de F40. Het was de laatste Ferrari die Enzo in zijn leven mee mocht maken en een mooiere afsluiter kun je jezelf toch haast niet toewensen. Alle elektronische hulpmiddelen die we bij de huidige Ferrari’s tegenkomen waren hier totaal niet aan de orde. Gewoon een strak chassis, een brute koets en een beest van een V8 met twee dikke turbo’s, that’s it! Powerrrrr….

Ja, de 430 Scuderia is een hele gave wagen, maar hij wint het voor mij niet van de 360 Challenge Stradale. Op de één of andere manier is ie voor mij gewoon wat te druk (vooral aan de achterkant) en is zijn voorganger gewoon net even wat strakker en meer terug naar de basis van een echte sportwagen. Vergelijk het maar met het verschil tussen de F40 en een Enzo, geen tierelantijnen maar functioneel. Ondanks dat, kijk die kleur dan! Ge-wel-dig! De auto werd in 2007 geïntroduceerd in het lichtblauw metallic en in deze metallic rode kleur en ik viel ervoor als een blok. Kortom, Ferrari’s mogen van mij best rood zijn, zolang het maar dit rood is dan!

Als laatste in dit rode blokje twee prachtige versies van de 458 Italia. Met deze opvolger van de F430 heeft Ferrari echt de spijker op zijn kop geslagen, want dit mogen we wel een succesnummer noemen. Op ieder evenement zie je er alsmaar meer en alle recensies die je er over leest vermelden niets dan lof. Waar alle eerdere cabriolets van de V8 modellen nog waren voorzien van een stoffen kap heeft Ferrari dit model een hardtop meegegeven en het staat hem werkelijk fantastisch. Een leek zal in dit geval even twee keer moeten kijken, want met het dak gesloten zou je haast denken dat het een coupé is. In dit “rode blokje” van het fotoverslag moet ik zeggen dat de kleur voor een 458 Spider bijna niet uit maakt, want dit model is mooi in iedere kleur. De gele remklauwen en gordels passen perfect bij het rood en dit bewijst dat je helemaal niet gek hoeft te doen tijdens het configureren van je nieuwe Ferrari, zo horen ze gewoon te zijn! Of de volgende nou helemaal door moet gaan voor rood weet ik niet precies, maar bruut is ie zeker. Deze stoere circuit-racer ben ik inmiddels al meerdere keren tegen gekomen en hij is en blijft super vet om over de baan te zien scheuren. Ondanks dat het vanuit Ferrari geen officiële benaming is, is de wagen omgedoopt tot 458xx en denkend aan de FXX en de 599xx zeg ik; hij is goed! Rijdend over de baan met dit monsterlijke apparaat moet wel een eXtreme eXperience zijn en zolang Roy Schulten de wagen uit de vangrail weet te houden hoop ik hem nog vaak op de plaat te kunnen zetten!

 

Tot slot van dit verslag één van de hoogtepunten van Italia a Zandvoort 2014, de Formule-1 demo. Dit jaar werd op de paddock een groot deel van de verzameling Minardi’s van “Mr. Jumbo” Frits van Eerd tentoongesteld. Deze topman van de supermarktketen heeft een geweldige verzameling Formule-1 wagens en gezien ook Minardi uit Italië komt was dit een mooie gelegenheid deze mee te brengen naar Zandvoort. Op de eerste twee foto’s zien we de Minardi M02 uit 2000 met achter het stuur onze nationale held Jan Lammers en gezien zijn ervaring met dit soort wagens wist hij hem lekker op zijn staart te trappen. Op de derde plaat de Minardi PS02 uit 2002 (ex-Mark Webber) met de eigenaar zelf achter het stuur en op vier en vijf achtereenvolgens de Minardi PS04B uit 2004 en de Minardi PS05 uit 2005 met achter het stuur “good old Jos Verstappen”. De heren wisten gedrieën een fraaie demo neer te zetten en die gillende motoren hadden van mij de hele middag wel mogen klinken over de baan tussen de duinen! Tot zover dit verslag en ik hoop dat jullie er weer van hebben genoten. De volgende twee zullen ook weer vanaf Zandvoort komen (Maarten Memorial en SuperCar Sunday deel II), dus ik kan weer aan de bak!

 

08-06-2014: Viva Italia Assen vs SuperCar Sunday deel I

8 juni was een datum die met vette letters in mijn agenda stond aangegeven, want oh wat had ik daar zin in zeg! In het verleden ben ik al eerder naar Assen afgereisd om “Viva Italia Assen” te bezoeken, maar dit jaar werd het evenement gecombineerd met “SuperCar Sunday”, alsof alleen een berg Ferrari’s, Maserati’s en Lamborghini’s nog niet genoeg was! Het motto van de organisatie voor deze zondag was heel simpel; heb je een leuke Italiaan of wat voor andere dikke sportwagen dan ook in je garage staan, meld je aan en kom naar het circuit in Assen!

Op internet was van tevoren goed bij te houden welke wagens er aangemeld werden, dus voorpret genoeg met wagens als de McLaren P1 en de Porsche 918 Spyder, maar voor mij persoonlijk ging het deze dag maar om één wagen… de Ferrari LaFerrari. Voor de meeste mensen was dit de eerste kennismaking met deze hyper-car, want het was per slot van rekening de eerste in Nederland en ja, ik ben vorig jaar in Italië behoorlijk verwend natuurlijk, maar ook voor mij was het weer een hele happening om dit weer te mogen aanschouwen.

Vroeg in de ochtend vertrok ik samen met Hans(FXX) richting Assen, wat voor ons toch zo’n tweeënhalf uur rijden is, maar dat hadden we er uiteraard graag voor over. Het eerste stuk van de reis was het nog rustig om ons heen, maar eenmaal in de buurt van Amersfoort kwamen we de eerste deelnemers aan het evenement al tegen op de snelweg. Voorbij Zwolle ging het echter helemaal los en knalde letterlijk de één na de andere Ferrari ons voorbij. Bij een tankstation in Wezep besloten we even een korte pauze in te lassen alwaar wij niet de enige waren met dat idee. We stonden net even een broodje te eten toen er een zwarte Lamborghini Countach met gouden velgen de pomp in kwam rijden, al snel gevolgd door een fraaie black-on-black Ferrari 458 Italia. Natuurlijk even foto’s en een praatje maken en ondertussen blérde er van alles langs over de snelweg, dus snel weer door, want de echte pret was niet bij de pomp maar op het circuit!

Aangekomen op het circuit zijn we eerst even een rondje gaan lopen over het binnenterrein, maar gezien de drukte en het feit dat er dan voor mij geen fatsoenlijke foto meer te maken valt zijn we snel de tribune opgedoken. Het lijkt wel of het “vroeger” per definitie rustiger was op dit soort evenementen en net als tijdens het spotten vind ik het tegenwoordig leuker om foto’s van rijdende wagens te maken zonder de respectloze mensen die met hun jassen en tassen over de kostbare wagens heen staan te hangen voor een fotootje. Kortom, een rustig plekje op de tribune voor ons dusss… Genoeg gepraat nu, we gaan lekker plaatjes kijken! Ik heb net als bij het vorige verslag de specificaties van de wagens even opgezocht en ik hoop dat dit fotoverslag en deze selectie jullie goedkeuring kan wegdragen. Tot het volgende event!

 

#01 / #06: Koenigsegg Agera R / V8 / 1115 pk / 0-100 2,8 sec. / topsnelheid 400 km per uur

#02 / #07: McLaren P1 / V8 + electro / 903 pk / 0-100 2,8 sec. / topsnelheid 350 km per uur

#03 / #08: McLaren 650S Spider / V8 / 650 pk / 0-100 3,0 sec. / topsnelheid 329 km per uur

#04 / #09: Ferrari LaFerrari / V12 + electro / 963 pk / 0-100 2,8 sec. / topsnelheid 370 km per uur

#05 / #10: Maserati GranTurismo / V8 / 405 pk / 0-100 5,2 sec. / topsnelheid 285 km per uur

 

#11: Lamborghini Aventador LP700 Roadster / V12 / 700 pk / 0-100 3,0 sec. / topsnelheid 350 km per uur

#12: Ferrari F430 Spider / V8 / 482 pk / 0-100 4,0 sec. / topsnelheid 310 km per uur

#13: Lamborghini Gallardo LP560-4 / V10 / 560 pk / 0-100 3,7 sec. / topsnelheid 325 km per uur

#14: Ferrari F430 Spider / V8 / 482 pk / 0-100 4,0 sec. / topsnelheid 310 km per uur

#15: Porsche 918 Spyder / V8 + electro / 895 pk / 0-100 2,6 sec. / topsnelheid 345 km per uur

 

#16: Lamborghini Murcielago LP670-4 SV / V12 / 670 pk / 0-100 3,2 sec. / topsnelheid 342 km per uur

#17: Ferrari F355 Berlinetta / V8 / 380 pk / 0-100 4,7 sec. / topsnelheid 295 km per uur

#18: Mercedes Benz SLS AMG GT3 / V8 / 552- tot 600 pk / 0-100 ? / topsnelheid 300+ km per uur

#19: McLaren MP4-12C Spider / V8 / 625 pk / 0-100 3,10 sec. / topsnelheid 329 km per uur

#20: Ferrari F40 / V8 / 478 pk / 0-100 3,8 sec. / topsnelheid 324 km per uur

 

05-05-2013: Cars & Business

Op vijf mei jongstleden vond er in mijn vaste spotplaats Wassenaar bij kasteel de Wittenburg een meeting plaats van de autoclub Cars & Business. Deze club is opgericht door Sjoerd van Stokkum, (ook bekend van de Quote Challenge), voor zoals hij zelf zegt; automaffe ondernemers die ongehinderd en ongefilterd willen genieten van hun speeltjes. Om lid te worden hoef je niet perse in het bezit te zijn van een Ferrari, Lamborghini, Aston Martin of Porsche, maar natuurlijk helpt dat wel. Een vereiste om door de ballotage te komen is echter wel dat je een gezellige ondernemer bent en wat gezellig is… dat bepaald Sjoerd! Oh ja, het lidmaatschap kost je 1500 euries ex.btw per jaar, maar als “gezellige ondernemer” weet je die natuurlijk wel weg te schrijven en mag dat geen probleem zijn.

Gezien ik vooraf werd getipt door een aantal medespotters werd er op Facebook uiteraard al gespeculeerd over welke wagens er die dag aanwezig zouden zijn en achteraf hadden we het met z’n allen aardig bij het rechte eind. Ok, als doorgewinterde Ferrari-liefhebber hadden er wat mij betreft wel wat meer- en vooral wat exclusievere Ferrari modellen aanwezig mogen zijn, maar met o.a. twee heerlijke 430 Scuderia’s, een 458 Italia en de “Smurf-blauwe” 458 Italia Spider mag ik zeker niet klagen. Ook de liefhebbers van Lamborghini kwamen aardig aan hun trekken, want buiten een tweetal Gallardo’s en de über dikke Murcielago LP640-4 Super Veloce kwam als klap op de vuurpijl (al was hij wat later…) Nick van de Wall alias DJ Afrojack even een bezoekje brengen met zijn overweldigende Lamborghini Aventador LP700-4! Overigens moest de DJ wel even opgehaald worden vanaf het politiebureau, want onderweg naar Wassenaar trapte hij het gaspedaal nét even te diep in, waarna hij vervolgens op het bureau zijn rijbewijs in kon leveren.

Al met al was het een leuke meeting met een hoop gezellige mensen, prachtige wagens en een heerlijk zonnetje. Ik hoop wederom dat jullie genieten van deze selectie foto’s en voor de mensen die er aanwezig waren; tot ziens tijdens het spotten of op het volgende evenement! (Italia a Zandvoort, 30 juni 2013)

 

#01: BMW M5 E60 (JD Customs) / V10, standaard 500 pk (nu zo’n 700) /  0-100 (?) / topsnelheid (?)

#02: BMW M6 F12 Cabriolet / V8 / 560 pk / 0-100 4,3 sec. /  topsnelheid 250 km per uur

#03: Lamborghini Gallardo / V10 / 519 pk / 0-100 4,0 sec. / topsnelheid 315 km per uur

#04: Porsche Carrera GT / V10 / 615 pk / 0-100 3,9 sec. / topsnelheid 330 km per uur

#05: Porsche 997 GT3 MkII / 6 cilinder / 435 pk / 0-100 4,1 sec. / topsnelheid 312 km per uur

 

#06 / #11: Ferrari 458 Italia Spider / V8 / 570 pk / 0-100 3,4 sec. / topsnelheid 320 km per uur

#07 / #12: Lamborghini Aventador LP700-4 / V12 / 700 pk / 0-100 2,9 sec. / topsnelheid 350 km per uur

#08 / #13: Lamborghini Murcielago LP670-4 SV / V12 / 670 pk / 0-100 3,2 sec. / topsnelheid 342 km per uur

#09 / #14: Ferrari 430 Scuderia / V8 / 510 pk / 0-100 3,5 sec. / topsnelheid 315 km per uur

#10 / # 15: McLaren MP4-12C / V8 / 600 pk / 0-100 3,3 sec. / topsnelheid 322 km per uur

 

#16: Ferrari 458 Italia / V8 / 570 pk / 0-100 3,4 sec. / topsnelheid 325 km per uur

#16: Maserati Quattroporte GTS 2013 / V8 / 530 pk / 0-100 4,7 sec. / topsnelheid 307 km per uur

#17: Mercedes Benz SLS AMG / V8 / 571 pk / 0-100 3,8 sec. / topsnelheid 317 km per uur

#18: Porsche Panamera Diesel / 6 cilinder / 250 pk / 0-100 6,8 sec. / topsnelheid 244 km per uur

#18: Ferrari 612 Scaglietti / V12 / 540 pk / 0-100 4,0 sec. / topsnelheid 315 km per uur

#19: Ferrari 430 Scuderia / V8 / 510 pk / 0-100 3,5 sec. / topsnelheid 315 km per uur

#20: Aston Martin V8 Vantage / V8 / 390 pk / 0-100 5,0 sec. / topsnelheid 280 km per uur

 

04-08-2012: Slalom Workshop Lotus Club Holland

Via een bevriend autospotter hoorde ik dat er op zaterdag 4 augustus “iets met Lotus” op het circuit van Zandvoort plaats zou vinden, dus op die bewuste dag de fotospullen bij elkaar rapen en richting Zandvoort dan maar! Onderweg in de auto keek ik echter in mijn achteruitkijkspiegel en nee het zal toch niet waar wezen… De lucht werd donkerder en donkerder en ik had mijn gedachten erover nog niet op gang gebracht of het kwam werkelijk met bakken tegelijk uit de hemel zetten. Nou had ik om kunnen draaien terug naar huis, maar een echte die-hard laat zich natuurlijk niet zomaar uit het veld slaan.

Rijdend over de N206 bleek dat ik met de toegestane snelheid van 80 precies voor de bui bleef rijden en al snel konden de voor mij oh zo irritante wissers voor mijn neus zelfs uit en in Zandje aangekomen bleken daarna de wonderen de wereld nog niet uit, want ik schat dat op een kilometer voor de badplaats de enorme bui afboog landinwaarts en op het circuit… oh wat een heerlijk zonnetje!

Het voormalige stuk asfalt van de Anti-slipschool van Slotemakers was vandaag dus het terrein voor de slalom-workshop voor leden van de Lotus-Club-Holland, maar er waren ook wat gastrijders aanwezig met Renault’s van het type; Clio, Megane en vier verschillende Alpine’s waarvan twee oudjes uit 1975 en 1977. Als enige engelse gastrijder aanwezig was er ook nog een TVR Griffith met z’n lekker brullende V8 en gezien het inmiddels zeer mooie weer lekker met z’n dak naar beneden. Na uitleg aan de deelnemers over het hoe en wat en een rondje over het parcours te hebben gelopen konden de deelnemers van start en ging het spektakel beginnen, want een spectaculair gezicht was het zeker!

Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik een makkelijke ijsbreker ben, dus na nog geen vijf minuten tussen de aanwezigen was het alweer raak, babbelen dus! Netwerken en kaartjes uitdelen! Gezien ik zelf inmiddels aardig professionele apparatuur bij me heb kwamen er al snel vragen over wat ik daar nou eigenlijk aan het doen was, hoe ik m’n foto’s maak, waarvoor ik ze maak, etc. etc. Het antwoord moge duidelijk zijn; voor deze website natuurlijk en zodoende weer een leuke reeks in dit fotoverslag. Als leuk extraatje werd me door één van de eigenaren aangeboden een rondje mee te rijden tijdens de slalom en met mijn gewicht van zo’n 69kg zou dat voor de tijd nou niet echt invloed hebben denk. Sterker nog, voor de stabiliteit van de wagen zou het zelfs een verbetering kunnen zijn. Het rondje werd uiteindelijk afgelegd in 41,40 seconden en dat viel de bestuurder nog helemaal niet tegen, gezien het streven naar een rondje net onder de 40 in z’n eentje!

Als afsluiter kreeg ik na een korte kennismaking met één van de bestuursleden de vraag of ik wat foto’s door zou willen sturen voor een verslag in het clubblad van de Lotus Club Holland, dus binnenkort komt Tyler360 ook nog eens de pers uitrollen waar ik uiteraard erg blij mee ben! Voor de serie foto’s in dit artikel heb ik een selectie gemaakt van de aanwezige wagens en ga je met je pijltje op de foto staan komt het type van de wagen in het kader eronder te staan mocht je zo één-twee-drie niet weten om welk model het gaat. Ik hoop dat jullie het verhaal en de foto’s weer leuk vinden en tot het volgende deel maar weer!